Parę pytań dotyczących dworca w Rybniku

Historia miasta i jego dzielnic
Marek
Szeregowy
Posty: 9
Rejestracja: 14 gru 2012, o 14:25
Lokalizacja: Hamburg

Parę pytań dotyczących dworca w Rybniku

Nieprzeczytany post autor: Marek »

Szanowni Panstwo,
pozwolcie mi zadac pare pytan dotyczacych dworca w Rybniku. Zwracam sie z tymi pytaniami do Was, na lamach tego forum, poniewaz nie udalo mi sie pomimo wielu prob nic na te tematy znalezc w ogolnej sieci.
1. W jakim roku/latach oddane zostaly do uzytku wiadukty:
a) nad polnocna glowica dworca Rybnik (ul Zorska)
b) nad torowiskiem dworca Rybnik Towarowy (ul Wodzislawska)
2. Udalo mi sie znalezc archiwalne zdjecie budynku dworca Rybnik, a konkretnie jego elewacji widocznej od strony ulicy. Zrodlo nie podaje roku w ktorym owo zdjecie wykonano, przypuszczam jednak, ze chodzi o lata miedzywojenne. Nad wejsciem, gdzie obecnie znajduje sie wskaznik digitalny umieszczony jest typowy, dworcowy, okragly zegar. Czy ktos z Panstwa wie czy taki zegar rowniez widnial nad wejsciem w latach 70-tych?
3. Pytanie troche bardziej specjalistyczne: Szopa lokomotywowni rybnickiej doznala przebudowy. M.innymi podniesiono wtedy jej dach. Czy ktos z Panstwa wie w jakich latach odbyly sie te prace?
4. I ostatnie: Czy ktos z Panstwa wie w jakim roku zostala oddana do uzytku nowoczesna nastawnia dworca rybnik?
Za pomoc i odpowiedzi z gory dziekuje. Przepraszam rowniez za nietypowa pisownie. Mam do dyspozycji jedynie tastature niemiecka.

Pozdrawiam serdecznie
Marek
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, o 21:20 przez Marek, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
MarcooN
Nadszyszkownik Generalny
Posty: 4495
Rejestracja: 24 gru 2006, o 16:51
Lokalizacja: Wilcza
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: MarcooN »

Pozwoliłem sobie zmienić tytuł na bardziej informujący o treści postu.
Na przyszłość proszę zastosować się do tego.

pozdrawiam
>>>> http://picasaweb.google.com/Marcoon85 <<<<
...a ósmego dnia Bóg stworzył bunkry i bunkrowców

janusz
Kapitan
Posty: 1519
Rejestracja: 4 maja 2011, o 17:37
Lokalizacja: rybnik

Nieprzeczytany post autor: janusz »

witam na forum,jeżeli to możliwe postaram się pomóc pracowałem w budynku dworcowym w 1977 r-odpowiadam na pytanie 2 dotyczy ono zegara .Na dworcu wszystkie zegary były zegarami wtórnymi sterowanymi elektrycznie z zegara ,,matki ''. Zegar sterowniczy ,,matka '' był zegarem wahadłowym wysyłającym cyklicznie co minuta impuls w sieć .Nad wejściem głównym zegar był właśnie takim ,,zegarem wtórnym'' mógł być wymieniony w 1975r /ale mogę ciut się mylić/ .Pewne jest to że w 1977 był już/ na te czasy/ nowoczesny zegar sterowany elektronicznie-wyświetlacz plastrowy ,żródło światła żarówki 220V/25W. Jeżeli coś pomogłem ... :grin: .postaram się odpowiedzieć na resztę pytań .

Marek
Szeregowy
Posty: 9
Rejestracja: 14 gru 2012, o 14:25
Lokalizacja: Hamburg

Nieprzeczytany post autor: Marek »

Dziekuje za pierwsza odpowiedz. Byloby swietnie, gdyby udalo sie Panu znalezc cos zwiazanego z pozostalymi tematami.

To wlasnie to zdjecie dworca o ktorym pisalem:

Obrazek

Tam widac wlasnie ten okragly zegar. Mam wrazenie, ze to gdzis poczatek lat 30-tych

Awatar użytkownika
Alojz
Generał broni
Posty: 3927
Rejestracja: 14 wrz 2009, o 19:22
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: Alojz »

Witaj na forum :)
Widac ze interesujesz sie koleja. Jak masz jakies ciekawostki lub zdjecia dot. rybnickiej kolei i dworca to wal smialo!!
Pozdrawiam.
p.s. nie "panujemy" sobie na forum :)

Awatar użytkownika
woytas
Nadszyszkownik Generalny
Posty: 7388
Rejestracja: 6 gru 2006, o 21:33
Lokalizacja: Stolica regionu
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: woytas »

Jedynie administracja stara się "zapanować" nad forum :mrgreen:

Co do szopy - saperzy 1 września 1939 dokonali totalnej demolki depo - wysadzili obrotnice i inne ważne urządzenia. Więc może to Niemcy w trakcie remontu podnieśli dach.
Księga Ezechiela: 25,17. "Ścieżka sprawiedliwych wiedzie przez nieprawości samolubnych i tyranię złych ludzi. Błogosławiony ten, co w imię miłosierdzia i dobrej woli prowadzi słabych doliną ciemności, bo on jest stróżem brata swego i znalazcą zagubionych dziatek. I dokonam srogiej pomsty w zapalczywym gniewie, na tych, którzy chcą zatruć i zniszczyć moich braci; i poznasz, że Ja jestem Pan, gdy wywrę na tobie swoją zemstę". BAAM! BAAM! BAAM!

Awatar użytkownika
CRAZY !!!!!!
Sierżant
Posty: 432
Rejestracja: 7 kwie 2012, o 16:39
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: CRAZY !!!!!! »

...kurde...fajny temat...mój dziadek był kolejarzem...pracował w Rybniku w jakimś tam laboratorium (ten duży chyba szary budynek za torami...często zabierał mnie też na ''obrotnicę,,i warsztaty...niestety już ogląda nasze wysiłki z nieba...
...RYBNIK...

Awatar użytkownika
CRAZY !!!!!!
Sierżant
Posty: 432
Rejestracja: 7 kwie 2012, o 16:39
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: CRAZY !!!!!! »

...tak pracował :mrgreen:badali oleje i jakieś tam inne płyny...
Załączniki
DSC01068.JPG
...RYBNIK...

Marek
Szeregowy
Posty: 9
Rejestracja: 14 gru 2012, o 14:25
Lokalizacja: Hamburg

Nieprzeczytany post autor: Marek »

woytas pisze:Więc może to Niemcy w trakcie remontu podnieśli dach.
Mozliwe, ale nie sadze. Taka decyzja musi byc czyms uwarunkowana. Lata 40-te to przeciez parowozy, a dla nich nie trzeba by bylo podnosic dachu. Moze podniesiono dach w trakcie wprowadzania lokomotyw elektrycznych (pantografy)?
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, o 13:19 przez Marek, łącznie zmieniany 1 raz.

janusz
Kapitan
Posty: 1519
Rejestracja: 4 maja 2011, o 17:37
Lokalizacja: rybnik

Nieprzeczytany post autor: janusz »

Marek pisze:
woytas pisze:Więc może to Niemcy w trakcie remontu podnieśli dach.
Mozliwe, ale nie sadze. Taka decyzja musi byc czyms uwarunkowana. Lata 40-te to przeciez parowozy, a dla nich nie trzeba by bylo podnosic dachu. Moze podniesiono dach w trakcie wprowadzania lokomotyw elektrycznych (pantografy)?
W roku 1977 przez dwa miesiące pracowałem na ,,szopie'' czyli lokomotywowni, większość jednostek to były już maszyny spalinowe tzw. ,,Gagariny''-w tym okresie elektrowozów nie było

janusz
Kapitan
Posty: 1519
Rejestracja: 4 maja 2011, o 17:37
Lokalizacja: rybnik

Nieprzeczytany post autor: janusz »

Przeprowadzona w latach 70 elektryfikacja sieci kolejowej w ROW i zwiększone przewozy towarowe/ szczególnie transport węgla/ wymusiły pewne zmiany -likwidację napowietrznych lini telefonicznych/położono dalekosiężne kable ziemne /rozbudowę stacji Rybnik Towarowy .Inwestycje te bezpośrednio wymusiły budowę wiaduktów na ul. Żorskiej i Wodzisławskiej/osobiście pamiętam zamknięte rogatki na ulicy Żorskiej a było to częste zjawisko biegną tam dwa szlaki kolejowe na Katowice i Żory/.

Awatar użytkownika
Alojz
Generał broni
Posty: 3927
Rejestracja: 14 wrz 2009, o 19:22
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: Alojz »

no to mamy fahowca od kolei - Janusza :)

Marek
Szeregowy
Posty: 9
Rejestracja: 14 gru 2012, o 14:25
Lokalizacja: Hamburg

Nieprzeczytany post autor: Marek »

Biorac to wszystko pod uwage wadaje sie mi najbardziej prawdopodobne domniemanie Woytasa, ze to Niemcy podczas remontu podniesli z jakis im tylko znanych powodow dach.
Czepiam sie tak tych szczegolow, poniewaz mam zamiar zbudowac wirtualna makiete tego wezla kolejowego. Czy cos z tego wyjdzie stoi jeszcze z roznych przyczyn w gwiazdach. Na razie jestem na etapie planowania. Wyrysowlem na podstawie dostepnych informacji przebieg torow dworca Rybnik i Rybnik Towarowy (osobowy i manewrowy). O ile sie uda, chcialbym oddac atmosfere PRLu lat 70 tych, a to m.i. z powodu parowozow. Z koncem lat 70 tych, o ile mi wiadomo, znikaja takze z torow parowozy. Nie chce brac wszystkiego pod lupe, ale takie detale jak te dwa mosty to istotny element pejzazu. Nie chcialbym sie znow az nazbyt rozminac z realiami.
Dzekuje za informacje
Marek

Awatar użytkownika
Alojz
Generał broni
Posty: 3927
Rejestracja: 14 wrz 2009, o 19:22
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: Alojz »

Parowozy kursowaly chyba do polowy lat 80. Mysle ze Janusz nam wiecej powie.

obserwator
Szeregowy
Posty: 49
Rejestracja: 18 wrz 2012, o 23:15
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: obserwator »

potwierdzam słowa poprzedników,druga połowa lat 70 to wymiana linii telefonicznych z napowietrznych na kable ziemne,a ostatni odcinek zelektryfikowano w drugiej połowie lat 80 (linia Rydułtowy -Sumina),ostatnia relacja z trakcją parową to Racibórz-Zabrze Makoszowy
Zegary wskazówkowe na całym dworcu,były zegarami wtórnymi,sterowanymi z matki (jak pracowałem tam w latach 90,już elektronicznej),a żarówkowe były dwa niezależne,starszy był na budynku tzw.kasy stacyjnej (niższy budynek na 1 peronie),ten likwidowałem w latach 90,a nowszy nad wejściem i w hali dworca

janusz
Kapitan
Posty: 1519
Rejestracja: 4 maja 2011, o 17:37
Lokalizacja: rybnik

Nieprzeczytany post autor: janusz »

pytanie o nową nastawnie-w latach 70 były dwie nastawnie ,,Rb i Rb1'' Nastawnia Rb była na trasie do Niedobczyc -Raciborza /i to była główna nastawnia/ -Rb1 od Katowic była wykonawczą -nowa nastawnia powstała wczesne lata 80 :grin:

janusz
Kapitan
Posty: 1519
Rejestracja: 4 maja 2011, o 17:37
Lokalizacja: rybnik

Nieprzeczytany post autor: janusz »

Alojz pisze:Parowozy kursowaly chyba do polowy lat 80. Mysle ze Janusz nam wiecej powie.
81rok stacja kolejowa Rybnik , tory od strony parowozowni /szkoda że nie miałem foto./szpaler parowozów -zimnych wygasłych-niespodzianka żelastwa z nalotem rdzy-martwe kolosy zwiezione z ? -parowóz z moich dni dziecinstwa był gorący i pełen energi, mocy i ciepła :grin:

obserwator
Szeregowy
Posty: 49
Rejestracja: 18 wrz 2012, o 23:15
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: obserwator »

oprócz nowej nastawni RbA,od strony Ryfamy,zmodernizowano starą nastawnię RbB,tą przy wiadukcie,wyposażając ją w urządzenia przekaźnikowe,podobne jak w nowopowstałej RbA,jednocześnie zlikwidowano semafory kształtowe (w 86r chyba jeszcze były,przynajmniej od strony RbB),gdzieś na przełomie lat 80/90 (na pewno przed 92r)zamontowano tablice informujące o odjazdach pociągów,czeskie Pragotrony,pochodzące z katowickiego dworca,sterowane komputerem Meritum z RbB

ddrb
Starszy szeregowy
Posty: 70
Rejestracja: 12 sty 2009, o 08:20
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: ddrb »

Miło, że kolejowe tematy :)

Dużo odpowiedzi (nie powiem, że wszystkie) zawiera książka "Koleją z Katowic do Raciborza".

Zegar "elektroniczny" to Święto Kolejarza (a więc bodaj druga niedziela września) 1976 r.

Tam również daty budowy poszczególnych nastawni (stan współczesny) - trzeba pamiętać, że stacja Rybnik na początku XX wieku i w latach trzydziestych przeszła ogromne zmiany względem stanu pierwotnego. Plany, które są w archiwach pozwalają również wskazać na etapy tych prac.

Pozdrawiam

Dawid Keller

Marek
Szeregowy
Posty: 9
Rejestracja: 14 gru 2012, o 14:25
Lokalizacja: Hamburg

Nieprzeczytany post autor: Marek »

Raz jeszcze dziekuje za pomoc.
Książka "Koleją z Katowic do Raciborza" juz namierzona. W Eurosprinterze ukaze sie wznowienie w styczniu 2013.

janusz
Kapitan
Posty: 1519
Rejestracja: 4 maja 2011, o 17:37
Lokalizacja: rybnik

Nieprzeczytany post autor: janusz »

Marek pamiętaj jak będziesz robił makietę -parowozy potrzebowały dużo wody-wieża ciśnień koniecznie musi być -powodzenia :smile:

Awatar użytkownika
AFRO
Nadszyszkownik Generalny
Posty: 3910
Rejestracja: 3 sty 2007, o 22:49
Lokalizacja: Rybnik

Nieprzeczytany post autor: AFRO »

Może coś w tej pozycji znajdziesz:
http://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent ... 4&from=FBC

Awatar użytkownika
stachn
Kapral
Posty: 114
Rejestracja: 25 maja 2011, o 20:41
Lokalizacja: Racibórz
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: stachn »

W 71 to już szlabanów na żorskiej nie było. Natomiast na stacji Rybnik były zasadniczo 3 nastawnie - dysponująca "Ra, wykonawcze "Rb1" od strony Katowic i mała "Rb3" -manewrowa . Ta ostatnia była na moście nad Chwałowicką. W trakcie przebudowy linii do Żor dawny posterunek dróżnika na Żorskiej został zamieniony na nastawnie ( kluczykową) "Rb3". Powstało z tego małe zamieszanie bo popol;arna nazwa Rb3 to "Kamyk". :lol: .
. W latach 71 - 77 były częściowo zastępowane semafory mechaniczne na świetlne przy czym wjazdowe już w 71 były świetlne. Na stacji Rybnik pracowałem od roku 71 do 77 przy urządzeniach sterowania ruchem czyli semafory urządzenia na nastawni itp. Później w Suminie a od 87r . w Raciborzu. Jak chcecie znać szczegóły to polecam kontakt z dawnym naczelnikiem, dyrektorem TK i dosyć aktywnym na stronach nowin - np. ten http://www.nowiny.pl/raciborz/85292-gos ... zulca.html

Awatar użytkownika
stachn
Kapral
Posty: 114
Rejestracja: 25 maja 2011, o 20:41
Lokalizacja: Racibórz
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: stachn »

- Aha - modernizacja strony bo załadowała sie dwukrotnie :wink:
Ostatnio zmieniony 30 gru 2012, o 07:24 przez stachn, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
woytas
Nadszyszkownik Generalny
Posty: 7388
Rejestracja: 6 gru 2006, o 21:33
Lokalizacja: Stolica regionu
Kontakt:

Nieprzeczytany post autor: woytas »

No pięknie :)
Księga Ezechiela: 25,17. "Ścieżka sprawiedliwych wiedzie przez nieprawości samolubnych i tyranię złych ludzi. Błogosławiony ten, co w imię miłosierdzia i dobrej woli prowadzi słabych doliną ciemności, bo on jest stróżem brata swego i znalazcą zagubionych dziatek. I dokonam srogiej pomsty w zapalczywym gniewie, na tych, którzy chcą zatruć i zniszczyć moich braci; i poznasz, że Ja jestem Pan, gdy wywrę na tobie swoją zemstę". BAAM! BAAM! BAAM!

ODPOWIEDZ