Parę pytań dotyczących dworca w Rybniku
Parę pytań dotyczących dworca w Rybniku
Szanowni Panstwo,
pozwolcie mi zadac pare pytan dotyczacych dworca w Rybniku. Zwracam sie z tymi pytaniami do Was, na lamach tego forum, poniewaz nie udalo mi sie pomimo wielu prob nic na te tematy znalezc w ogolnej sieci.
1. W jakim roku/latach oddane zostaly do uzytku wiadukty:
a) nad polnocna glowica dworca Rybnik (ul Zorska)
b) nad torowiskiem dworca Rybnik Towarowy (ul Wodzislawska)
2. Udalo mi sie znalezc archiwalne zdjecie budynku dworca Rybnik, a konkretnie jego elewacji widocznej od strony ulicy. Zrodlo nie podaje roku w ktorym owo zdjecie wykonano, przypuszczam jednak, ze chodzi o lata miedzywojenne. Nad wejsciem, gdzie obecnie znajduje sie wskaznik digitalny umieszczony jest typowy, dworcowy, okragly zegar. Czy ktos z Panstwa wie czy taki zegar rowniez widnial nad wejsciem w latach 70-tych?
3. Pytanie troche bardziej specjalistyczne: Szopa lokomotywowni rybnickiej doznala przebudowy. M.innymi podniesiono wtedy jej dach. Czy ktos z Panstwa wie w jakich latach odbyly sie te prace?
4. I ostatnie: Czy ktos z Panstwa wie w jakim roku zostala oddana do uzytku nowoczesna nastawnia dworca rybnik?
Za pomoc i odpowiedzi z gory dziekuje. Przepraszam rowniez za nietypowa pisownie. Mam do dyspozycji jedynie tastature niemiecka.
Pozdrawiam serdecznie
Marek
pozwolcie mi zadac pare pytan dotyczacych dworca w Rybniku. Zwracam sie z tymi pytaniami do Was, na lamach tego forum, poniewaz nie udalo mi sie pomimo wielu prob nic na te tematy znalezc w ogolnej sieci.
1. W jakim roku/latach oddane zostaly do uzytku wiadukty:
a) nad polnocna glowica dworca Rybnik (ul Zorska)
b) nad torowiskiem dworca Rybnik Towarowy (ul Wodzislawska)
2. Udalo mi sie znalezc archiwalne zdjecie budynku dworca Rybnik, a konkretnie jego elewacji widocznej od strony ulicy. Zrodlo nie podaje roku w ktorym owo zdjecie wykonano, przypuszczam jednak, ze chodzi o lata miedzywojenne. Nad wejsciem, gdzie obecnie znajduje sie wskaznik digitalny umieszczony jest typowy, dworcowy, okragly zegar. Czy ktos z Panstwa wie czy taki zegar rowniez widnial nad wejsciem w latach 70-tych?
3. Pytanie troche bardziej specjalistyczne: Szopa lokomotywowni rybnickiej doznala przebudowy. M.innymi podniesiono wtedy jej dach. Czy ktos z Panstwa wie w jakich latach odbyly sie te prace?
4. I ostatnie: Czy ktos z Panstwa wie w jakim roku zostala oddana do uzytku nowoczesna nastawnia dworca rybnik?
Za pomoc i odpowiedzi z gory dziekuje. Przepraszam rowniez za nietypowa pisownie. Mam do dyspozycji jedynie tastature niemiecka.
Pozdrawiam serdecznie
Marek
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, o 21:20 przez Marek, łącznie zmieniany 2 razy.
- MarcooN
- Nadszyszkownik Generalny
- Posty: 4495
- Rejestracja: 24 gru 2006, o 16:51
- Lokalizacja: Wilcza
- Kontakt:
Pozwoliłem sobie zmienić tytuł na bardziej informujący o treści postu.
Na przyszłość proszę zastosować się do tego.
pozdrawiam
Na przyszłość proszę zastosować się do tego.
pozdrawiam
>>>> http://picasaweb.google.com/Marcoon85 <<<<
...a ósmego dnia Bóg stworzył bunkry i bunkrowców
...a ósmego dnia Bóg stworzył bunkry i bunkrowców
witam na forum,jeżeli to możliwe postaram się pomóc pracowałem w budynku dworcowym w 1977 r-odpowiadam na pytanie 2 dotyczy ono zegara .Na dworcu wszystkie zegary były zegarami wtórnymi sterowanymi elektrycznie z zegara ,,matki ''. Zegar sterowniczy ,,matka '' był zegarem wahadłowym wysyłającym cyklicznie co minuta impuls w sieć .Nad wejściem głównym zegar był właśnie takim ,,zegarem wtórnym'' mógł być wymieniony w 1975r /ale mogę ciut się mylić/ .Pewne jest to że w 1977 był już/ na te czasy/ nowoczesny zegar sterowany elektronicznie-wyświetlacz plastrowy ,żródło światła żarówki 220V/25W. Jeżeli coś pomogłem ... .postaram się odpowiedzieć na resztę pytań .
- woytas
- Nadszyszkownik Generalny
- Posty: 7388
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 21:33
- Lokalizacja: Stolica regionu
- Kontakt:
Jedynie administracja stara się "zapanować" nad forum
Co do szopy - saperzy 1 września 1939 dokonali totalnej demolki depo - wysadzili obrotnice i inne ważne urządzenia. Więc może to Niemcy w trakcie remontu podnieśli dach.
Co do szopy - saperzy 1 września 1939 dokonali totalnej demolki depo - wysadzili obrotnice i inne ważne urządzenia. Więc może to Niemcy w trakcie remontu podnieśli dach.
Księga Ezechiela: 25,17. "Ścieżka sprawiedliwych wiedzie przez nieprawości samolubnych i tyranię złych ludzi. Błogosławiony ten, co w imię miłosierdzia i dobrej woli prowadzi słabych doliną ciemności, bo on jest stróżem brata swego i znalazcą zagubionych dziatek. I dokonam srogiej pomsty w zapalczywym gniewie, na tych, którzy chcą zatruć i zniszczyć moich braci; i poznasz, że Ja jestem Pan, gdy wywrę na tobie swoją zemstę". BAAM! BAAM! BAAM!
- CRAZY !!!!!!
- Sierżant
- Posty: 432
- Rejestracja: 7 kwie 2012, o 16:39
- Lokalizacja: Rybnik
- CRAZY !!!!!!
- Sierżant
- Posty: 432
- Rejestracja: 7 kwie 2012, o 16:39
- Lokalizacja: Rybnik
Mozliwe, ale nie sadze. Taka decyzja musi byc czyms uwarunkowana. Lata 40-te to przeciez parowozy, a dla nich nie trzeba by bylo podnosic dachu. Moze podniesiono dach w trakcie wprowadzania lokomotyw elektrycznych (pantografy)?woytas pisze:Więc może to Niemcy w trakcie remontu podnieśli dach.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, o 13:19 przez Marek, łącznie zmieniany 1 raz.
W roku 1977 przez dwa miesiące pracowałem na ,,szopie'' czyli lokomotywowni, większość jednostek to były już maszyny spalinowe tzw. ,,Gagariny''-w tym okresie elektrowozów nie byłoMarek pisze:Mozliwe, ale nie sadze. Taka decyzja musi byc czyms uwarunkowana. Lata 40-te to przeciez parowozy, a dla nich nie trzeba by bylo podnosic dachu. Moze podniesiono dach w trakcie wprowadzania lokomotyw elektrycznych (pantografy)?woytas pisze:Więc może to Niemcy w trakcie remontu podnieśli dach.
Przeprowadzona w latach 70 elektryfikacja sieci kolejowej w ROW i zwiększone przewozy towarowe/ szczególnie transport węgla/ wymusiły pewne zmiany -likwidację napowietrznych lini telefonicznych/położono dalekosiężne kable ziemne /rozbudowę stacji Rybnik Towarowy .Inwestycje te bezpośrednio wymusiły budowę wiaduktów na ul. Żorskiej i Wodzisławskiej/osobiście pamiętam zamknięte rogatki na ulicy Żorskiej a było to częste zjawisko biegną tam dwa szlaki kolejowe na Katowice i Żory/.
Biorac to wszystko pod uwage wadaje sie mi najbardziej prawdopodobne domniemanie Woytasa, ze to Niemcy podczas remontu podniesli z jakis im tylko znanych powodow dach.
Czepiam sie tak tych szczegolow, poniewaz mam zamiar zbudowac wirtualna makiete tego wezla kolejowego. Czy cos z tego wyjdzie stoi jeszcze z roznych przyczyn w gwiazdach. Na razie jestem na etapie planowania. Wyrysowlem na podstawie dostepnych informacji przebieg torow dworca Rybnik i Rybnik Towarowy (osobowy i manewrowy). O ile sie uda, chcialbym oddac atmosfere PRLu lat 70 tych, a to m.i. z powodu parowozow. Z koncem lat 70 tych, o ile mi wiadomo, znikaja takze z torow parowozy. Nie chce brac wszystkiego pod lupe, ale takie detale jak te dwa mosty to istotny element pejzazu. Nie chcialbym sie znow az nazbyt rozminac z realiami.
Dzekuje za informacje
Marek
Czepiam sie tak tych szczegolow, poniewaz mam zamiar zbudowac wirtualna makiete tego wezla kolejowego. Czy cos z tego wyjdzie stoi jeszcze z roznych przyczyn w gwiazdach. Na razie jestem na etapie planowania. Wyrysowlem na podstawie dostepnych informacji przebieg torow dworca Rybnik i Rybnik Towarowy (osobowy i manewrowy). O ile sie uda, chcialbym oddac atmosfere PRLu lat 70 tych, a to m.i. z powodu parowozow. Z koncem lat 70 tych, o ile mi wiadomo, znikaja takze z torow parowozy. Nie chce brac wszystkiego pod lupe, ale takie detale jak te dwa mosty to istotny element pejzazu. Nie chcialbym sie znow az nazbyt rozminac z realiami.
Dzekuje za informacje
Marek
-
- Szeregowy
- Posty: 49
- Rejestracja: 18 wrz 2012, o 23:15
- Lokalizacja: Rybnik
potwierdzam słowa poprzedników,druga połowa lat 70 to wymiana linii telefonicznych z napowietrznych na kable ziemne,a ostatni odcinek zelektryfikowano w drugiej połowie lat 80 (linia Rydułtowy -Sumina),ostatnia relacja z trakcją parową to Racibórz-Zabrze Makoszowy
Zegary wskazówkowe na całym dworcu,były zegarami wtórnymi,sterowanymi z matki (jak pracowałem tam w latach 90,już elektronicznej),a żarówkowe były dwa niezależne,starszy był na budynku tzw.kasy stacyjnej (niższy budynek na 1 peronie),ten likwidowałem w latach 90,a nowszy nad wejściem i w hali dworca
Zegary wskazówkowe na całym dworcu,były zegarami wtórnymi,sterowanymi z matki (jak pracowałem tam w latach 90,już elektronicznej),a żarówkowe były dwa niezależne,starszy był na budynku tzw.kasy stacyjnej (niższy budynek na 1 peronie),ten likwidowałem w latach 90,a nowszy nad wejściem i w hali dworca
81rok stacja kolejowa Rybnik , tory od strony parowozowni /szkoda że nie miałem foto./szpaler parowozów -zimnych wygasłych-niespodzianka żelastwa z nalotem rdzy-martwe kolosy zwiezione z ? -parowóz z moich dni dziecinstwa był gorący i pełen energi, mocy i ciepłaAlojz pisze:Parowozy kursowaly chyba do polowy lat 80. Mysle ze Janusz nam wiecej powie.
-
- Szeregowy
- Posty: 49
- Rejestracja: 18 wrz 2012, o 23:15
- Lokalizacja: Rybnik
oprócz nowej nastawni RbA,od strony Ryfamy,zmodernizowano starą nastawnię RbB,tą przy wiadukcie,wyposażając ją w urządzenia przekaźnikowe,podobne jak w nowopowstałej RbA,jednocześnie zlikwidowano semafory kształtowe (w 86r chyba jeszcze były,przynajmniej od strony RbB),gdzieś na przełomie lat 80/90 (na pewno przed 92r)zamontowano tablice informujące o odjazdach pociągów,czeskie Pragotrony,pochodzące z katowickiego dworca,sterowane komputerem Meritum z RbB
Miło, że kolejowe tematy
Dużo odpowiedzi (nie powiem, że wszystkie) zawiera książka "Koleją z Katowic do Raciborza".
Zegar "elektroniczny" to Święto Kolejarza (a więc bodaj druga niedziela września) 1976 r.
Tam również daty budowy poszczególnych nastawni (stan współczesny) - trzeba pamiętać, że stacja Rybnik na początku XX wieku i w latach trzydziestych przeszła ogromne zmiany względem stanu pierwotnego. Plany, które są w archiwach pozwalają również wskazać na etapy tych prac.
Pozdrawiam
Dawid Keller
Dużo odpowiedzi (nie powiem, że wszystkie) zawiera książka "Koleją z Katowic do Raciborza".
Zegar "elektroniczny" to Święto Kolejarza (a więc bodaj druga niedziela września) 1976 r.
Tam również daty budowy poszczególnych nastawni (stan współczesny) - trzeba pamiętać, że stacja Rybnik na początku XX wieku i w latach trzydziestych przeszła ogromne zmiany względem stanu pierwotnego. Plany, które są w archiwach pozwalają również wskazać na etapy tych prac.
Pozdrawiam
Dawid Keller
Może coś w tej pozycji znajdziesz:
http://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent ... 4&from=FBC
http://www.sbc.org.pl/dlibra/doccontent ... 4&from=FBC
W 71 to już szlabanów na żorskiej nie było. Natomiast na stacji Rybnik były zasadniczo 3 nastawnie - dysponująca "Ra, wykonawcze "Rb1" od strony Katowic i mała "Rb3" -manewrowa . Ta ostatnia była na moście nad Chwałowicką. W trakcie przebudowy linii do Żor dawny posterunek dróżnika na Żorskiej został zamieniony na nastawnie ( kluczykową) "Rb3". Powstało z tego małe zamieszanie bo popol;arna nazwa Rb3 to "Kamyk". .
. W latach 71 - 77 były częściowo zastępowane semafory mechaniczne na świetlne przy czym wjazdowe już w 71 były świetlne. Na stacji Rybnik pracowałem od roku 71 do 77 przy urządzeniach sterowania ruchem czyli semafory urządzenia na nastawni itp. Później w Suminie a od 87r . w Raciborzu. Jak chcecie znać szczegóły to polecam kontakt z dawnym naczelnikiem, dyrektorem TK i dosyć aktywnym na stronach nowin - np. ten http://www.nowiny.pl/raciborz/85292-gos ... zulca.html
. W latach 71 - 77 były częściowo zastępowane semafory mechaniczne na świetlne przy czym wjazdowe już w 71 były świetlne. Na stacji Rybnik pracowałem od roku 71 do 77 przy urządzeniach sterowania ruchem czyli semafory urządzenia na nastawni itp. Później w Suminie a od 87r . w Raciborzu. Jak chcecie znać szczegóły to polecam kontakt z dawnym naczelnikiem, dyrektorem TK i dosyć aktywnym na stronach nowin - np. ten http://www.nowiny.pl/raciborz/85292-gos ... zulca.html
- Aha - modernizacja strony bo załadowała sie dwukrotnie
Ostatnio zmieniony 30 gru 2012, o 07:24 przez stachn, łącznie zmieniany 1 raz.
- woytas
- Nadszyszkownik Generalny
- Posty: 7388
- Rejestracja: 6 gru 2006, o 21:33
- Lokalizacja: Stolica regionu
- Kontakt:
No pięknie
Księga Ezechiela: 25,17. "Ścieżka sprawiedliwych wiedzie przez nieprawości samolubnych i tyranię złych ludzi. Błogosławiony ten, co w imię miłosierdzia i dobrej woli prowadzi słabych doliną ciemności, bo on jest stróżem brata swego i znalazcą zagubionych dziatek. I dokonam srogiej pomsty w zapalczywym gniewie, na tych, którzy chcą zatruć i zniszczyć moich braci; i poznasz, że Ja jestem Pan, gdy wywrę na tobie swoją zemstę". BAAM! BAAM! BAAM!